Koło eksperymentalne
Zajęcia odbywają się cyklicznie co dwa tygodnie.
Środowisko, w którym wychowujemy nasze dzieci w bardzo dużym stopniu różni się od tego, w którym wychowywaliśmy się kiedyś sami. Internet, telewizja satelitarna, gry komputerowe, pięknie wydane, kolorowe książeczki – wszystko to oddziałuje na umysły naszych dzieci. Dzięki temu dzieci już od najmłodszych lat posiadają znacznie większy zakres wiedzy i informacji niż my w ich wieku.
Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez min. ciekawe eksperymenty chemiczne jak
i fizyczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia. Po realizacji zajęć mamy nadzieję, że dzieci rozwiną swoje talenty, możliwości, zwiększając tym samym poczucie własnej wartości i pewności siebie. Zabawa wg W. Okonia jest: „działaniem swobodnym, wykonywanym dla własnej przyjemności, a opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nową rzeczywistość”. Dziecko z własnej woli podejmuje działalność, aby zaspokoić potrzebę poznawania otoczenia. W trakcie zabawy badawczej dziecko odkrywa nieznane mu dotychczas właściwości przedmiotów jak i zjawisk.
Właściwości zabawy badawczej można też rozpatrywać uwzględniając ogólne cechy zabaw. A zatem zabawa badawcza jest działaniem swobodnym, spontanicznym, gdyż dziecko podejmuje ją z własnej woli, aby zaspokoić potrzeby poznawcze. Jest działaniem bezinteresownym. Dla dziecka najważniejsze jest samo działanie, a korzyścią może być zaspokojenie potrzeby poznawczej. Czas w zabawie badawczej jest ściśle uwarunkowany zjawiskiem, które dziecko bada, a rodzaj badanego zjawiska określa teren zabawy. W zabawie uwidacznia się też cecha powtarzalności. Dziecko nie tylko powtarza i zapamiętuje określone czynności, lecz także zdobyte doświadczenia wykorzystuje w innych sytuacjach.
Badaniu, obserwacji i odkrywaniu właściwości rzeczy i zjawisk towarzyszy napięcie, które dostarcza dziecku różnorodnych przeżyć:
- zadowolenia,
- satysfakcji,
- radości.
Ten ładunek pozytywnych emocji, jakie niesie ze sobą zabawa badawcza, sprawia, że ma ona ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka.
Eksperyment (łac. experimentum - doświadczenie, badanie) – zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji (zabieg badawczy polegający na celowym wywołaniu określonego zjawiska w sztucznie stworzonych warunkach (laboratoryjnych) i zbadaniu jego przebiegu, cech i zależności).
Cele główne:
- podniesienie jakości pracy przedszkola poprzez stosowanie zabaw twórczych z elementami doświadczania, obserwowania, eksperymentowania;
- nawiązywanie współpracy między uczestnikami ćwiczeń opartej na wspólnym dążeniu do celu;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wpieranie ich ciekawości i samodzielności;
- budzenie zainteresowań naukowych.
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczo - technicznych, wyobraźni twórczej oraz kreatywności i aktywności poznawczej;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- samodzielnie doświadcza, obserwuje, eksperymentuje;
- analizuje, wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych badań;
- poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty;
- podejmuje próby samodzielnego wykonywania doświadczeń;
- współdziała z innymi podczas wspólnej zabawy;
- nabiera wiary we własne możliwości;
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy;
- przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy;
- rozwija zainteresowania przyrodniczo – techniczne;
- posługuje się prostymi narzędziami.