Ekologiczne zabawy.
Temat tygodniowy „Dbamy o nasz piękną Ziemię.” (14.-17.04.2020r.)
Kochane Kaczuszki!
1.Na rozgrzewkę proponujemy:
„Kołysanka” – ćwiczenia oddechowe – pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, odróżnianie fazy wdechu i wydechu, wdrażanie do wydłużenia fazy wydechu.
Oddychanie w pozycji leżącej na plecach z lekką zabawką ułożoną na brzuchu. Pamiętajmy, aby wdech robić przez nos, a długi wydech ustami.
2.Zachęcamy do zabawy słowno-muzycznej:
„Chrońmy przyrodę!” – improwizacje słowno-rytmiczne – zachęcanie do układania tekstu (rymowanki) o tematyce ekologicznej, następnie tworzenia rytmu do tego tekstu, wzbogacenie słownictwa, rozwijanie poczucia rytmu oraz twórczej inwencji słowno-muzycznej.
Dziecko układa krótki tekst (rymowankę) o tematyce ekologicznej z pomocą rodzica. Przykładowe rymowanki ekologiczne do wykorzystania:
- Kiedy słońce świeci, posprzątajmy śmieci.
- Ziemię ratujesz, gdy śmieci segregujesz.
- Wiedzą to nawet dzieci, jak ważna jest segregacja śmieci.
- Oszczędzaj naturę, zbieraj makulaturę.
- Dbaj o przyrodę, zakręcaj kran, oszczędzaj wodę.
- Każde dziecko o tym wie, że rośliny dają tlen.
I inne rymowanki wg pomysłu dziecka lub rodzica.
Następnie dziecko układa i wystukuje np. drewnianą łyżką dowolny rytm mówiąc równocześnie ekologiczną rymowankę lub własny tekst. Może także spróbować powtórzyć rytm wystukany przez rodzica.
3.Zachęcamy do posłuchania ekologicznego wiersza:
„Robimy porządki” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza – wdrażanie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat, uświadomienie ogromnego znaczenia czystego środowiska naturalnego dla zdrowia i życia człowieka, zachęcanie do segregowania śmieci.
„ROBIMY PORZĄDKI” (autor nieznany)
Wszystkie dzieci, nawet duże,
posprzątają dziś podwórze.
A dorośli pomagają,
śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony,
cały szkiełkiem wypełniony.
W żółtym worku jest bez liku
niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek -
wiecie papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy,
śmieci więc segregujemy.
Z ekologią za pan brat
mama, tata, siostra, brat.
Pytania pomocnicze do wiersza:
- Co robią dziś dzieci?
- A co robią dorośli?
- Czym wypełniony jest zielony worek?
- Co znajduje się w żółtym worku?
- Jakie śmieci umieszczamy w niebieskim worku?
- Co musimy robić wyrzucając śmieci?
Jeżeli dziecko nie pamięta, czytamy wiersz kilkakrotnie.
Dla chętnych: nauka wiersza na pamięć.
4.Proponujemy rozwiązanie wspólnie z rodzicami ekologicznej krzyżówki:
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Planeta, na której wszyscy żyjemy: ludzie, zwierzęta, rośliny.
- Zdrowy, wyciśnięty z owoców lub warzyw.
- Niezbędna do życia, jest w jeziorze, rzece i w kranie.
- Segregując śmieci, wrzucamy do żółtego pojemnika.
- Segregując śmieci, wrzucamy do niebieskiego pojemnika.
- Wydobywa się z komina.
- Samochód wywożący śmieci.
- Segregując śmieci, wrzucamy do zielonego pojemnika.
5.Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej:
„Ekoludek” – praca przestrzenna z surowców wtórnych – kształtowanie właściwego stosunku do ochrony środowiska naturalnego, propagowanie dbałości o przyrodę, uświadomienie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów, rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji plastycznej.
Stwórzcie własnego ekoludka. Zachęcamy do wykonania wspólnie z rodzicami przeróżnych stworków z surowców wtórnych typu: makulatura, plastikowe butelki, puszki, nakrętki, kapsle, folie, skrawki tekstylne itp. - przyda się wszystko, co znajdziecie w domu. Możecie to zrobić w dowolny sposób. To jaki będzie wasz ekoludek zależy od pomysłu dzieci i rodziców.
Prosimy zachować wszystkie prace, którymi dzieci pochwalą się po powrocie do przedszkola!
Pozdrawiamy – pani Marzenka i pani Asia!