Ekologiczne zabawy.

 

Temat tygodniowy „Dbamy o nasz piękną Ziemię.” (14.-17.04.2020r.)

 

Kochane Kaczuszki!   smiley

 

1.Na rozgrzewkę proponujemy:

„Kołysanka” – ćwiczenia oddechowe – pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, odróżnianie fazy wdechu i wydechu, wdrażanie do wydłużenia fazy wydechu.

Oddychanie w pozycji leżącej na plecach z lekką zabawką ułożoną na brzuchu. Pamiętajmy, aby wdech robić przez nos, a długi wydech ustami.

 

2.Zachęcamy do zabawy słowno-muzycznej:

„Chrońmy przyrodę!” – improwizacje słowno-rytmiczne – zachęcanie do układania tekstu (rymowanki) o tematyce ekologicznej, następnie tworzenia rytmu do tego tekstu, wzbogacenie słownictwa, rozwijanie poczucia rytmu oraz twórczej inwencji słowno-muzycznej.

Dziecko układa krótki tekst (rymowankę) o tematyce ekologicznej z pomocą rodzica. Przykładowe rymowanki ekologiczne do wykorzystania:

- Kiedy słońce świeci, posprzątajmy śmieci.

- Ziemię ratujesz, gdy śmieci segregujesz.

- Wiedzą to nawet dzieci, jak ważna jest segregacja śmieci.

- Oszczędzaj naturę, zbieraj makulaturę.

- Dbaj o przyrodę, zakręcaj kran, oszczędzaj wodę.

- Każde dziecko o tym wie, że rośliny dają tlen.

I inne rymowanki wg pomysłu dziecka lub rodzica.

Następnie dziecko układa i wystukuje np. drewnianą łyżką dowolny rytm mówiąc równocześnie ekologiczną rymowankę  lub własny tekst. Może także spróbować powtórzyć rytm wystukany przez rodzica.

 

3.Zachęcamy do posłuchania ekologicznego wiersza:

„Robimy porządki” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza – wdrażanie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat, uświadomienie ogromnego znaczenia czystego środowiska naturalnego dla zdrowia i życia człowieka, zachęcanie do segregowania śmieci.

 

„ROBIMY PORZĄDKI” (autor nieznany)

Wszystkie dzieci, nawet duże,

posprzątają dziś podwórze.

A dorośli pomagają,

śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony,

cały szkiełkiem wypełniony.

W żółtym worku jest bez liku

niepotrzebnych już plastików.

 A niebieski worek -

wiecie papierowe zbiera śmieci.

 My przyrodę szanujemy,

śmieci więc segregujemy.

Z ekologią za pan brat

mama, tata, siostra, brat.

 

Pytania pomocnicze do wiersza:

- Co robią dziś dzieci?

- A co robią dorośli?

- Czym wypełniony jest zielony worek?

- Co znajduje się w żółtym worku?

- Jakie śmieci umieszczamy w niebieskim worku?

- Co musimy robić wyrzucając śmieci?

Jeżeli dziecko nie pamięta, czytamy wiersz kilkakrotnie.

 

Dla chętnych: nauka wiersza na pamięć.

 

4.Proponujemy rozwiązanie wspólnie z rodzicami ekologicznej krzyżówki:

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Planeta, na której wszyscy żyjemy: ludzie, zwierzęta, rośliny.
  2. Zdrowy, wyciśnięty z owoców lub warzyw.
  3. Niezbędna do życia, jest w jeziorze, rzece i w kranie.
  4. Segregując śmieci, wrzucamy do żółtego pojemnika.
  5. Segregując śmieci, wrzucamy do niebieskiego pojemnika.
  6. Wydobywa się z komina.
  7. Samochód wywożący śmieci.
  8. Segregując śmieci, wrzucamy do zielonego pojemnika.

 

5.Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej:

„Ekoludek” – praca przestrzenna z surowców wtórnych – kształtowanie właściwego stosunku do ochrony środowiska naturalnego, propagowanie dbałości o przyrodę, uświadomienie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów, rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji plastycznej.

Stwórzcie własnego ekoludka. Zachęcamy do wykonania wspólnie z rodzicami przeróżnych stworków z surowców wtórnych typu: makulatura, plastikowe butelki, puszki, nakrętki, kapsle, folie, skrawki tekstylne itp. - przyda się wszystko, co znajdziecie w domu. Możecie to zrobić w dowolny sposób. To jaki będzie wasz ekoludek zależy od pomysłu dzieci i rodziców.

Prosimy zachować wszystkie prace, którymi dzieci pochwalą się po powrocie do przedszkola!

 

                                                                        Pozdrawiamy – pani Marzenka i pani Asia!   smiley